Indexed Mast Check System – IMCS
Sistemul de măsurare IMCS este standardul stabilit de Fiberspar în 1994 pentru a masura rigiditatea unui catarg. Aceasta a înlocuit vechiul sistem de MCS , care era ineficient atunci când se compară catarge de diferite lungimi. Consider ca nu este necesar sa iti bati capul cu formula de calcul desi o voi scrie mai jos , e de ajuns sa cunosti doar ICMS-ul . Trebuie doar sa stii ca pentru a se aplica aceasta formula se face urmatorul test al catargului :
1. Sprijinirea catargul 5 cm de la fiecare capăt.
2. Aplicarea unei sarcini de 30 kg la jumatatea lungimii
3. Măsurarea deformarii statice şi dinamice la:
a. Sfert de baza
b. Mijloc (aceasta este de măsurarea cheie pentru a determina IMC)
c. Sfert de varf
4. Divizarea deformarii în lungime .
Pentru a se calcula rigiditarea – IMCS –ul se foloseste formula :
IMCS = (lungimea catargului )3 / (Deformarea la mijloc) X (lungimea catargului )2
Fiberspar a facut aceste calcule facand masuratori pe un catarg de 465 cm .
Rigiditatea este exprimata in numere de la 16 la 32 , direct proportional cu lungimea catargelor .
Un windsurfer cu o greutate mai mare de 80 kg ce poate merge supravelat , va putea folosi la o vela ce recomanda un un catarg cu IMCS de 25 un altul mai rigid de 27,5 . Un windsurfer cu greutate sub 80 kg poate folosi insa un catarg cu IMCS cu o treapta mai mic decat cel recomandat .
Numerele de IMCS de obicei variază de la circa 12 (catarg moale junior) la 32 ( catarg de cursa rigid). Vele mai mari au nevoie de catarg mai rigid pentru a sustine forţele suplimentare, astfel ca este normal pentru catarge mai mari rigiditaea IMCS va fi mai mare .
Ce inseamna REFLEX RESPONSE ?
Rigiditatea nu spune totul despre catarg . Forma curbei de îndoire si revenirea la forma initiala este de asemenea importanta . Citim de termeni ca “top flex” si “constant curve ” , dar ce înseamnă asta ? De fapt, sunt termeni cuantificabili. În plus fata de masurarea jumătatii înălţimii pentru testare IMC , se masoara deformarea la fiecare sfert din lungime si se masoara timpul de reactie . Se aplica formula :
(deformare la sfert de varf * deformare 100/mijloc) – (deformarea la sfert de baza * deformare 100/mijloc)
“Reflex respond ” este termenul folosit pentru a descrie modul în care catargul reacţionează şi cat de repede la rafale şi soc . Masauraraea se face foto-electric . Pare complicat, dar de fapt o secţiune mai subtire si usoara de varf va oscila mai repede, pur şi simplu din cauza masei sale mai mici. Deci e o marime ce exprima si unitati de viteza . Catargul trebuie sa reactioneze corect si rapid la diferentele de sarcini transmise de vela . Putem sa facem o comparatie cu sistemul de directie de la automobil . Un reflex mic se asociaza cu o directie rigida .
Termeni standard ce descriu “Reflex response –ul ” catargului sunt:
6 – Hard Top(HT)
7 -9 Curve Hard Top(HCC)
10-12 Constant Curve(CC)
13-15 Curve Constant – Top Flex(CFT)
16-18 Flex Top(FT)
19-21 Flex Top – Top Super Flex(FSF)
22 + Super Flex Top(SFT)
In concluzie cu cat “Reflex respond ” este mai mare , cu atat timpul de raspuns la solicitare e mai mic si varful mai flexibil
Desi un catarg cu 75 la suta carbon are acelasi IMCS ca si unul cu 100% carbon , pe apă, catargul de carbon 100% va reactiona mai bine din cauza greutatii mai mici dar şi din cauza reactiei reflex , mai rapide . De asemenea el revine mai rapid la foma initiala dupa solicitare .
In general catargele ” Constant Curve – Flex Top” sunt luate ca referinta cele de 465 cm , au reflex 15 si sunt la varf cu 10% mai moi decat la baza . Ele sunt considerate catarge de baza pentru freeride si slalom la vele medii .
O baza mai rigida a catargului retine puterea vantului in baza velei si un flex mare la varf elibereaza varful velei la rafale . Asta confera stabilitate si o mai buna manevrabilitate a velei .
Carbon 100% sau mai putin ?
Despre catargele de fibra de sticla nici nu se mai pune problema in ziua de azi . Constructia velelor impune catarge cu cat mai mult carbon in compozitia lor . Asta le face mai usoare si cu caracteristici de flexibilitate si reactie cat mai bune . Cele mai recente în tehnici de construcţie , implică înfăşurarea filamentelor de carbon şi rularea lor in 100 starturi PREG, care sunt apoi tratate termic pentru a asigura echilibrul prefect de rigiditate, durabilitate şi greutate. Catargele sunt apoi vopsite cu o vopsea speciala pe baza de polimeri pentru aspectul lor distinctiv.
Deci daca bugetul va permite , nu va zgarciti si luati catarg 100% carbon .
RDM sau SDM – de ce?
RDM = Reduced Diameter Mast SDM = Standard Diameter Mast
Deci catargele cu diametrul exterior mai mare sunt SDM si cele cu diametrul exterior mai mic RDM . Sa vedem ce avantaje are RDM fata de SDM . Primul si cel mai vizibil e sectiunea redusa . În general insa , greutatea este de aproximativ aceeaşi între SDM şi RDM ca urmare secţiuni exterioare mai mici , peretele RDM este mai gros (4,5 mm), fata de (3,5 mm) la SDM pentru a a fi la fel de rezistent . In general RDM este putin mai moale la varf . In rest…nimic . Asta inseamna ca noul RDM este mai bun doar pentru freestyle .
Iata tehnologia de productie a catargelor . Proces multifilament si multistrat . Majoritatea sunt compozite , avand in afra de carbon si kevlar sau fibra de sticla .