Cum procedezi sa ajungi in siguranta la mal , daca nu e in zona nici o ambarcatiune de salvare ?
Trebuie sa te bazezi doar pe fortele tale . In toate cazurile nu se mai poate folosi vela .
1) Strangi vela si sa o legi impreuna cu ghiul si catargul de plansa . Nu ar strica sa repeti de 2 ori IN APA ADANCA , demontarea velei si legarea componentelor de plansa . Pentru legare se foloseste scota de intindere a velei pe care o treci prin foot straps . Acest procedeu se foloseste cand catargul e rupt sau e vant puternic .
2) Pui vela pe plansa cu baza catargului inainte , te bagi pe burta intre ghiu si vela si inoti . Procedeu recomandat cand ramai fara vant . Cand nu e vant poti pune vela si cu varful inaninte .
3) Abandonezi vela si racordul flexibil . E procedeul ce te ajuta sa ajungi cel mai rapid la mal . RECOMAND . Ar trebui sa fie pe pozitia nr1 . Viteza de deplasare creste de 5 ori la un efort mi mic. Ai mereu grija sa nu pierzi placa. Scota de 2m pe care trebuie sa o ai mereu legata de centura de trapez te poate ajuta enorm . Legi capatul liber de un footstraps din fata. In felul acesta placa nu va fi pierduta nici daca te va arunca un val de pe ea.
Oricine a dat bani pe echipament tine la el si renunta greu sau deloc la ceva . Trebuie sa gandesti ca un chirurg de la urgenta . Daca membrul e cangrenat ce faci ? TAIAT si ARUNCAT . Nimic nu e mai valoros decat VIATA TA , asa ca renunta la vela.
Dupa ce ai scapat de vela , te pui pe burta si vei inainta rapid spre siguranta uscatului . Nu stii cat va dura intoarcerea, asa ca dozeaza efortul. Vasleste cu bratele lung si rar, respira egal.
Sfatul meu e sa retii acest articol , sa consulti bine prognoza meteo inainte de a iesi pe apa. De obicei riderii urmaresc cresterile prea puternice de vant, ignorand caderile acestuia. Sunt la fel de periculoase, ba chiar mai periculoase pentru ca nu prea suntem pregatiti pentru asta. Neoprenul si vesta de salvare ar trebui obligatoriu purtate atunci cand iesim in larg. Cu cat te departezi de mal apa se raceste foarte mult. Hipotermia este cel mai mare pericol.Trebuie de asemenea sa putem mari sansa de a fi gasiti si recuperati de echipele de salvare. Pentru asta e bine sa ai in buzunarul vestei un fluier. Telefonul rezistent la apa si ceasul GPS sunt de mare ajutor. Inainte de a porni spre mal fa un plan, ia un reper vizibil sau fixeaza-l pe busola.
Personal, in multii ani de nazigatie solitara am intalnit situatii dificile. Este foarte greu cand te afli in astfel de situatii. Cati ati facut macar un exercitiu de a veni la mal cu vela culcata pe apa?
Sunt cunoscute situatii in care au murit windsurferi dusi de vant sau curent in larg, multi windsurferi au trecut prin astfel de incercari dar putini au facut cunoscute aceste intamplari.
Amintesc aici de COSMIN PAUNA devreme plecat pe windsurf din aceasta lume .
Cunosc multe cazuri in care windsurferi au disparut incet , in timp ce comunicau cu prietenii de la mal .
Ultimul exemplu , petrecut acum o saptamana la Vama Veche . Pe scurt :windsurfer ramas fara vant # plecat prieten in cautare barca # nici o barca # departat in larg de curent# soc hipotermic # delir# uffffffffffffffffffffffffffff ! #ABANDONAT VELA SI TRAIT . Daca doriti va dau adresa protagonistului .
***Vesta de salvare iti va fi de mare ajutor daca o ai .
Repeta de cateva ori o intoarcere pe placa cu vela culcata , sau demontarea velei in apa .