Powerjibeeeeee.!!!!!!
Daca te chinui inca la ” volta sub vant ” , e cazul sa mai amani un pic . Pentru inceput trebuie sa stapanesti volta sub vant , apoi sa stii sa executi un jibe corect si dupa aceea treci la powerjibe . Pentru inceput am sa RECAPITULEZ ce inseamna intoarcerea sub vant . Atunci cand efectuezi o intoarcere in directia spre care bate vantul ( coborand fata de vant ) cu coada plansei in vant si vela trece peste botul plansei se numeste volta sub vant ( ampanare in yachting ). Atentie ! Se poate efectua volta sub vant si fara a trece vela peste botul plansei . Aceasta manevra se numeste duckjibe , despre care voi vorbi in alt articol .
Jibe . O volta sub vant in care intri cu relativa viteza , dar din care nu iesi planat .
Asadar…..
Cand vrei sa intorci , verifici mai intai vizual suprafata apei pe zona de intoarcere ( sa nu existe obstacole , inotatori sau ambarcatiuni ). Incepi coborarea . Eliberezi scota de trapez , apleci catargul spre in fata , forta ce o simti in brate o transmiti prin corp , in piciorul din fata la baza catargului . Cu mana din fata impingi ghiul departe de corp , mana din spate se deplaseaza spre coada ghiului pe care-l tragi langa corp .
Scoti piciorul din spate din footstraps si-l plasezi in bordul opus , cantand usor placa spre interiorul virajului . Controleaza presiunea pe plansa in asa fel incat sa nu danseze nici longitudinal nici lateral .
Traversezi in intoarcere , linia imaginara a vantului , muti mana din fata spre baza ghiului langa catarg .( pentru inceput e mai usor sa prinzi de catarg cu mana din fata ) . Schimbi pozitia picioarelor , eliberand din footstraps si piciorul din fata plasandu-l in fata celuilalt , pe care apoi il muti la baza catargului (apare o incrucisare a picioarelor care se rezolva prin mutarea in fata a celui ce ramane in urma ) .
Dupa ce ai pus piciorul langa catarg , dai drumul ghiului din mana din spate . Vela trece peste botul placii , in timp ce placa va continua sa vireze spre noua directie . Apuci , cu mana libera ghiul pe cealalta parte a velei simultan cu eliberarea celeilalte maini si prinderea cu ea de partea din spate a ghiului ( trecand mana peste cealalta , sau pe sub ea , functie de inaltimea la care e montat ghiul , incrucisandu-se ca si la prinderea velei la ridicare ). Observi ca apare ca si la picioare , o incrucisare a mainilor .
Agati scota de trapez , tragi usor vela pe tine indoind piciorul din spate , bagi piciorul din fata in straps , apoi pe cel din spate . Strangi velea si pleci . Nu te grabi sa urci in vant . Ramai pe directie coborata pana prinzi viteza si apoi urci . Recomand exersarea rotirii velei si a schimbarii mainilor pe uscat . Se invata mult mai usor avand in vedere ca nu mai ai grija pastrarii echilibrului pe placa . Te poti concentra asfel numai asupra velei .
POWER JIBE ?? E de fapt un jibe din care iesi cu putere sau mai bine zis, planat in mare viteza , desenand un arc de cerc in urma ta . Asta presupune ca deja esti avansat si ai picioarele in footstraps si planezi NU ? . Deci ca sa executi un powerjibe , trebuie sa intri in viraj cu o viteza mare si sa o mentii . Asta presupune si o raza mai mare a intorcerii fata de volta sub vant normala sau jibe . Daca tack la volta in vant , urma lasata in apa descrie un ” V ” iar jibe (volta sub vant ) lasa in urma forma literei ” U ” inchis , powerjibe descrie un U laaaaaaaaarg .
E la fel ca mersul pe bicicleta . Mergand foarte incet , intoarcerea va fi mai in loc si mai dezechilibrata . Venind cu viteza mai mare , intoarcerea va fi mai larga , dar inertiala si stabilitatea va fi mai buna . O viteza mai mare face planajul palcii sa se mentina , iar vantul simtit in vela in timpul intoarcerii sa para mai slab . Asta iti va da usurinta in rotirea velei si timp sa schimbi pozitia picioarelor pe placa .
1 In acest film vei urmari cum se realizeaza jibe .
2 Aici vei observa cum se executa corect un powerjibe , dar si greselile frecvente .
Sper ca ai observat diferenta intr jibe si power jibe.
Iar acum iti voi arata cum procedez eu la Power Jibe si cum se vede “de la fata locului” acest power jibe . Eu am folosit aici o vela de 10m . Recomand sa folositi o vela de 5 – 6,5m , pentru o manevrare mai lejera si precisa .
Iar aici un Power jibe vezut din exterior . Iesire din jibe cu coada velei inainte pentru a mentine viteza . ATENTIE ! Pune piciorul langa catarg inainte de a elibera vela si pastreaza pozitia joasa .
Urmatorul e un carving jibe cu vela aliniata pe directia de inaintare si coada inainte le iesire .
In timpul jibeului pastrezi presiune constanta pe bordul interior , mentii o pozitie joasa ( cu genunchii indoiti ) si tii corpul aplecat permanent in interiorul curbei .
Alege deci , ca prima prima zi de invatat power jibes , sa fie cu valuri cat mai mici si cu vant suficient pentru a garanta planajul . In power jibe se intra numai din planaj rapid , mentinandu-l pe tot parcursul . O plansa de mic litraj si o vela mica usureaza mult manevrarea .
Am sa repet enumerarea manevrelor , dar sper sa fie de ajutor pentru o mai buna intelegere .
1) Coborarea _Esti in planaj , verifici vizual zona de intoarcere , desprinzi scota de trapez si incepi sa cobori din vant , laaaaaaaaaaaaarg ( nu inchide mult curba ) .
2) Inrarea in viraj _hotarat , scoti piciorul din spate din footstraps si-l plasezi pe bordul opus vantului . Tine vela aproape de tine cu mana din spate si departe cu mana din fata . Lasa-ti greutatea in fata si spre interiorul curbei . Placa vireaza astfel sub vant mentinand planajul , desenand in apa o curba rotunda .
3) Schimbarea picioarelor _Duci mana din fata , pe ghiu aproape de catarg , simultan cu schimbarea pozitiei picioarelor ( scoti al doilea picior din footstraps plasandu-l in fata celuilalt , si imediat il muti pe primul langa baza catargului ) . Exceptie : Unii windsurferi , schimba picioarele ( cu o usoara saritura ) dupa ce prind ghiul cu ambele maini in noua directie . Nu e recomandat si deja e o trecere lspre freestyle .
Daca plansa are flotabilitate pozitiva nu e obligatorie incrucisarea picioarelor la trecerea pe celalalt bord . Se procedeaza la schimbarea incrucisata pentru a nu ingropa prea mult pupa plansei , franand excesiv .
4) Rotirea velei _Cu mana din spate dai drumul ghiului , vela se roteste , treci bratul peste cel din fata prinzand ghiul pe cealalta parte a catargului , apoi cu cealalta mana prinzi ghiul de partea din spate .
5 ) Intrarea in straps pe noua directie _Acum esti pe noua directie dar nu te grabi sa urci inca pe traves . Mai ramai un pic pe coborare , pana prinzi viteza , bagi picioarele in footstraps , iti agati scota de trapez , strangi vela si fuuuuuuuuuuuugi .
Ce trebuie sa faci ca power jibes sa nu semene prea mult cu jibe sau si mai rau : cu o lenta volta sub vant ?
1. Intra hotarat si cu viteza in coborare . 2. Nu vira brusc . 3 . Controleaza presiunea pe plansa in asa fel incat sa nu balanseze longitudinal si transversal . 4. Creeaza un arc de cerc larg si rotund . La iesire din viraj nu cauta sa urci imediat , ca pierzi viteza si iesi din planaj . 5. Mentine presiune pe partea din fata a plansei , altfel pupa se infunda , viteza scade brusc si virajul se inchide . 6. Nu forta intoarcera velei , las-o sa se roteasca singura . 7.
Tendinta tuturor la iceput , e de a intra in jibe acolo unde vantul este mai slab ( si fara valuri ) . Din aceasta cauza tot amana intoarcerea la nesfarsit , pentru ca e aproape la fel peste tot . La fel procedam si eu la inceput . Ha ! Intra in power jibe acolo unde bate vantul cel mai tare . Asta te va ajuta sa mentii planajul in viraj si sa iesi la fel de repede si sigur din intoarcere , fara a veni vela peste tine . Cand ai suficienta viteza , valurile nu mai conteaza prea mult . Intoarce inertial .
Am sa fac acum o paralela cu schiatul pe zapada . La fel si acolo , incepatorul are tendinta de a reduce prea mult viteza ( virand mult , si daca se poate chiar spre panta ) si de a cauta in permanenta un loc plat . Reducerea excesiva a vitezei face insa virajul mult mai greu . El va fi astfel mereu cu pieptul spre o latura a partiei si fundul spre vale, traseul lui fiind o continua travesare a acesteia . Atunci insa cand isi va invinge teama , va observa ca tinand permanent pieptul spre vale si virand foarte putin , rotund si des , va controla perfect viteza . Denivelarile nu mai conteaza prea mult iar cristianele ies perfect .
La fel si la windsurfing . Indata ce iti vei invinge teama , vei constata ca e mai bine sa virezi fara ezitare acolo unde vantul e mai puternic si sa nu inchizi prea mult virajul . Exerseaza acum ! Incepi repetitiile pe mal cu vela si apoi pe apa . Nu te grabi ! Rezultatul apare in timp si vei avea toata viata de cizelat procedeul . Daca ceva nu iese , majoritaea au tendinta de a da vina pe ceva . Ba ca placa lui nu e buna , ba vela , ba ghiul etc . Deci : nu da vina pe echipament . Tine mine ce iti spun : Pe dansatorul prost…..si coaiele-l incurca . Na ca am zis-o !
Am descris pana aici pasii de urmat pentru invatarea corecta a unui powerjibe .
In plus fata de cele de mai sus , avansatii cu experienta :
1 . Intarzie intoarcerea velei , mergand cu ea pe invers pentru a diminua timpul mort de la eliberarea acesteia . Pentru aceasta , bratul din spate trebuie departat mai spre coada velei inainte de intoarcere .
2. Tin vela in linie cu directia de inaintare pentru a opune cat mai putina rezistenta la inaintere .
3. Apleca mult vela pe apa si corpul peste aceasta , virand inertial si “mai pe coada ” realizand astfel o intoarcere mai stransa dar in mare viteza .
Sfat ! Nu incerca sa executi ca ei atunci cand inveti . Asta va fi cand “vei sti ” , vei avea si echipamentul si vantul potrivit- vezi filmul 3 ) . Restul ………. la Scoala de windsurfing ” Piccadilly Windsurfers Paradise ” . Sau… la cea mai apropiata balta .
3 Iata cum merg profesionistii .
Ptiu ! Sa nu le fie de deochi .