Dupa ce ai progresat si ajungi sa planezi la viteza mare , intalnesti o situatie inexplicabila . Apare mai ales atunci cand urci mult spre vant si navighezi pe valuri dese . Deci , esti in planaj si brusc plansa se deplaseaza la 45 grade fata de directia initiala . In ciuda manevrarii velei nu reusesti sa o pui pe directia initiala . Inseamna ca ai intrat in SPIN OUT sau CAVITATIE . Senzatia e ca aluneci de-a latul ca untul in tigaia incinsa , ca nu ai mai avea fina , ca s-a retezat de langa plansa si nu mai simti forta in vela . Imi aduc aminte , ca eu cand am patit-o prima data , am sarit in apa si am verificat daca mai am fina la placa . Tare m-am mai minunat cand am vazut-o la locul ei .
Inainte de a scrie acest articol mi-au trebuit ani de zile de filmari pentru a surprinde spinoutul si a-l infatisa voua in toata splendoarea lui . Un spinout nu se poate face intentionat de catre un windsurfer . El doar poate fi provocat si daca sunt intrunite toate conditiile se produce
Iata cum arata fotograma unui spinout .
Costica intra in spin-out la aterizarea pe val.
Ce genereaza aceasta situatie ?
Una din cauze e patrunderea aerului sub placa la revenirea pe apa dupa o desprindere de val . Aerul se va deplasa la baza finei si in jurul acesteia rupand rezistenta ( opozitia) apei la forta velei , transmisa de tine prin picior spre fina . Se creeaza o depresiune pe partea opusa vantului si fina se va deplasa “in gol ” . Se mai foloseste expresia : ruperea fluxului de apa din spatele finei .
Aici se evidentiaza fluxul apei pe langa fina si depresia din umbra finei . Se vede cum se creeaza vortexul in coada finei .
Alta cauza este viteza mare de deplasare ce genereaza o punga in ” umbara finei ” ( partea opusa vantului ) si spre coada . Se produce un fenomen de AERARE ce se intalneste si la elicele navelor de viteza sau la torpile .
O alta cauza este alegerea gresita echipamentului ce genereaza un raport gresit : plansa/fina/vela . Producatorii planselor specifica tipul si dimensiunea finei recomandata dar si marimea velelor ce se pot folosi pe o plansa . E bine sa respectam totdeauna proportia intre vela si fina . O vela prea mare in raport cu fina iti garanteaza SPIN OUT-uri dese .
Urcatul maxim in vant , favorizeaza cavitatia . Daca intensitatea vantului scade brusc in momentul urcarii , scade brusc presiunea in fina si aerul patrunde usor la baza ei .
Cum procedam pentru a iesi din SPIN OUT ?
In primul rand trebuie sa iti dai seama cat mai rapid de faptul sa te afli in SPIN OUT . Repet :cand simti ca nu mai ai forta in vela si totusi planezi dar la 45 grade in lateral – esti in SPIN OUT .
Poti simti imediat tendinta de alunecare in lateral a finei si aplici corectia chiar inainte de a intra de tot in SPIN OUT . Reduci la maxim presiunea pe piciorul din spate si apesi mai tare pe cel din fata coborand fata de vant . In fond te vei inscrie VOIT pe directia de deplasare a plansei . Daca nu ai rezolvat problema , te ridici in picioare iesi din footstrapsuri si
apesi cu piciorul din fata langa baza catargului . ATENTIE ! Iesirea din SPIN OUT genereaza revenirea rezistentei laterale in fina si te va arunca peste vela daca nu esti pregatit sa te opui .
Nicu demonstreaza o cavitatie clasica incheiata cu o iesire brusca si nedorita .
O manevra cu efect rapid , dar riscanta pentru cei fara experienta ( pentru ca se face cu ambele picioare in footstraps – uri si poti fi catapultat ) este sa tragi brusc (smulgere ) de piciorul din spate si sa impingi de cel din fata .
Cand navighezi pe valuri dese , evita sa pui presiune prea mare pe piciorul din spate , flezeaza genunchii pentru a reduce socurile si a exercita o presiune aproximativ egala in ambele picioare pe tot parcursul .
Trebuie sa recunosti de departe un SPIN OUT , pentru a nu intra in coliziune cu un windsurfer ajuns in situatia asta . Tu ca navigator nu vezi in spatele plansei tale jetul de apa asemanator celui lasat de un skijet in urma lui . Acesta este efectul AERARII de langa fina . Deci cand vezi un windsurfer in urma caruia se ridica un jet inspumat ( fierbe apa in spate ) vei sti sigur ca e in SPIN OUT . Daca te afli sub vant fata de el , incearca sa cobori si sa te departezi urgent pentru ca nu detine controlul directiei in aceste momente .
In filmul de mai jos Andrei incearca zadarnic sa iasa din spin-out sarind pe coada .
Producatorii incearca mereu sa elimine acest efect prin studii asupra formei , profilului , flexibilitatii , suprafetei si a numarului finelor . Plansele de viteza au degajari la pupa pentru a diminua spin out-ul si imbunatatii stabilitatea in carving . Nu s-a reusit eliminarea SPIN OUT- ului nici la alte ambarcatiuni de viteza (hirdoglisoare – hidrofoil -hidrpotere , etc .)
Deci : vant + val + viteza => SPIN OUT Daca esti atent si pregatit poti sa-l limitezi .