Sa vedem acum cum se fac ajustarile fine si de ce .
Pornind de la centrul stabilit anterior catargul poate fi mutat inainte sau inapoi .
Exista o prejudecata conform careia , catargul se muta inainte pentru vela mare si apa plata iar inapoi , pentru vela mica si vant tare . In multe cazuri se potriveste din intamplare , dar conceptia este gresita , mai ales pentru modele noi de planse . Reglarea talpii de catarg se face pentru mentinerea plansei in pozitie cat mai dreapta (orizontal) . Pentru aceasta , la vant tare catargul trebuie mutat mai in fata , marind astfel controlul . De asemenea , pe vant slab si cu o vela mare , catargul trebuie mutat putin inapoi pentru a mari viteza maxima .
Mutarea spre inainte , se face atunci cand :
– Plansa este greu controlabila si sare de varf in sus.
– Intra greu in planaj pe vant slab
– Volumul plansei este mic raportat la greutatea ta , infundarea plansei la coada .
– Pozitie incomoda atunci cand urci in vant , eventual din cauza finei prea mici .
– Intrarea in spynnout din cauza presiunii prea mari pe piciorul din spate .
Mutarea spre inapoi se face atunci cand :
– Vrei sa maresti viteza si nu ai probleme de control .
– Ai control usor , dar vrei sa pivotezi mai usor la jibe cu conditia sa nu intri apoi in spinnout cand urci in vant .
– Daca placa sta cu varful ingropat in apa
– Daca ai o greutate mica si foloseti o vela usoara .
– Vrei sa faci sarituri pe val sau freestyle .