Inaltimea la care montezi ghiul are efect direct , atat asupra performantei greementului cat si a conditiei tale fizice . O inaltime prea mica , intarzie intrarea in planaj , face greoaie desprinderea de scota de trapez si transfera greutatea surferului mai mult pe placa decat pe greement. Daca ghiul este prea sus , coada velei va sta in jos , manevrele vor fi greoaie , iar prinderea si desprinderea de trapez dificila . Pozitia corecta aghiului este la inaltimea umerilor ( plus , minus 20cm , in functie de puterea vantaului) . Daca masori de la baza catargului 6 schioape ( distanta dintre varful degetului mare si varful degetului mic departate la maxim , ca in foto ) acolo ar trebui sa fie montat ghiul . Avand in vedere ca la mutarea inainte sau in spate a catargului pe placa , trebuie modificata si inaltimea ghiului , exista un procedeu de verificare . Acesta consta in verificarea pozitiei ghiului fata de coada plansei , cand acesta e culcat pe ea . Ghiul trebuie sa fie mereu in aceeasi pozitie . Vezi foto A pentru cel mai scund si D pentru cel mai inalt . Ideal ar fi , ca ghiul sa atinga pe placa totusi , pentru a pute sa faci usor waterstart . Iata aici exemplu de ghiu prea jos . Era montat intentionat mai jos pentru a atinge pe placa , la waterstart ( Se vede insa clar pozitia nefireasa , cu genunchii indoiti ) . Eu fiind inalt am aceasta problema si trebuie sa tin catargul cu mana pentru a nu sta in apa la water start. Reglarea scotei de trapez modifica modul in care se va face transferul de forta de la vela la corpul tau si de asemenea performanta obtinuta . Gasirea pozitiei corecte a scotei pe ghiu este la urma urmei o problema de echilibru . O scota pozitionata mult prea in fata , va reduce viteza placii prin slabirea velei , poazitionarea surferului prea in fata si transferul defectuos al puterii velei catre placa . In aceasta situatie simti ca bratul din spate este suprasolicitat si oboseste rapid . Pozitionarea prea in spate creste posibilitatea de catapultare peste vela si face ca bratul din fata sa fie mai folosit si implicit , mai obosit . Pozitionarea corecta a scotei te poate ajuta sa mergi cateva momente sau chiar mai mult , fara a avea mainile pe ghiu . Deci ! Cum verifici ? Mergand in linie dreata cu vant travers , vezi care brat este mai solicitat si muti scota in directia lui . Dupa ce crezi ca e bine reglat , incearca sa desprinzi o clipa , ambele maini de pe ghiu . Daca e bun reglajul vei putea merge un timp fara maini , iar de nu va trebui sa prinzi rapid ghiul cu una din maini . Ei bine , spre aceasta trebuie sa mai muti putin scota . Acum doresc sa ma refer putin la distanta intre capetele scotei . O distanta mare (30cm) stiu ca iti creeaza o stare de confort si stabilitate (FALSA deoarece nu mai poti deschide vela usor ). Este reglajul preferat al incepatorilor . Lipirea capetelor sau apropirea la 5 cm , genereaza un transfer brutal al fortei velei catre maini (mai ales atunci cand scota e gresit pozitionata ) , necesitand o mai mare atentie la pozitionarea velei fata de vant . In general aceasta setare este folosita la competitii unde performanta este prioritara confortului . Eu recomand totusi o distanta cuprinsa intre 10-12 de centimetri (sa incapa pumnul tau in ea) . Vei obtine astfel un confort suficient , dar si o manevrare mai eficienta a velei . Lungimea scotei de trapez trebuie sa fie in medie de 28-32 cm . Lungimea maxima o afli bagand cotul in scota si apucand cu palma de ghiu . O scota prea scurta reduce viteza de deplasare prin plasarea corpului tau prea aproape de vela . Nu uita ca greutatea ta corporala este generatoare de energie . Cu cat plasezi corpul mai departe de vela ai un echilibru mai bun si poti capta mai mult vant ( atunci cand vantul e puternic ) , prin mentinerea velei in pozitie corecta sau folosind o vela mai mare . Scota prea scurta iti mareste de asemenea timpul de reactie la modificarile vantului si poti fi catapultat peste vela . Scota prea lunga duce la obosirea prematura a bratelor si a lovirii cu fundul de valuri (la race ) . Nu cumpara scote reglabile pentru inceput . Te vor incurca mult si pot cauza cazaturi daca incerci sa le modifici in mers . Reglajele acestea le recomand pentru inceput , atunci cand nu stii inca sa faci reglaje de finete . Cu timpul insa fiecare sportiv isi face ajustarile in functie de stilul de mers , greutate si inaltime , puterea vantului , marimea velei sau dupa cum simte mai bine .
ATENTIE ! Acestea sunt setari pentru windsurferi medii sau avansati . Incepatorii folosesc de obicei ghiul la inaltimea pieptului sau mai jos pentru un control mai bun al velei si pentru o agatare si eliberare mai usoara a carligului de trapez . Evident si liniile de trapez vor fi mai scurte . La incepatori nu se pune accent pe intrarea rapida in planaj sau performanta , cat pe manevrare usoara si sigura . Performanta vine mai tarziu . Acum ca ai setat bine greementul , nu mai pierede vremea . Incearca-l ! Imi spui si mie cum merge ?
One Comment on “Windsurfing Lectia nr 9 :Reglarea ghiului si a scotei de trapez”